A review of the management of Guillain-barré syndrome in a regional neurological rehabilitation unit

2003 
A database search was performed to identify all patients presenting to a Rehabilitation Centre over a five-year period with a confirmed diagnosis of Guillain-Barre syndrome. Retrospective analysis of acute and rehabilitation hospital notes was performed and information on demographics, management and outcome obtained. There were equal numbers of males and females with an average age of 36 years. 75% had a prodromal illness and 62.5% presented with distal paraesthesia. 75% exhibited cranial nerve signs and 62.5% required artificial ventilation for a prolonged period. The investigations performed and treatment given varied and did not always coincide with current evidence. An aetiological agent was identified in 50%. There were a wide variety of complications in the acute hospital and the inpatient stay was prolonged in all but 1. There was one complication after transfer to the rehabilitation unit and statistical analysis of the admission and discharge FIM scores revealed a statistically significant improvement in outcome (p=0.013). There is currently no consensus on the management of patients with GBS in the acute setting despite a wide evidence base. Many patients are being discharged without access to rehabilitation services. Our results suggest that rehabilitation makes a measurable and significant difference and should be available to all patients with GBS. Es wurde eine Datenbanksuche durchgefuhrt, um alle Patienten zu ermitteln, die sich uber einen 5-Jahres-Zeitraum mit einer bestatigten Diagnose eines Guillain-Barre-Syndroms in einem Rehabilitationszentrum vorstellten. Es wurde eine retrospektive Analyse der akuten Therapie- und Rehabilitationsdokumentation durchgefuhrt und Informationen zu demographischen Daten, Behandlung und Behandlungsergebnis (Outcome) erhoben. Die Zahl der Manner und Frauen mit einem Durchschnittsalter von 36 Jahren war gleich verteilt. Von ihnen litten 75% an der Prodromalerkrankung und 62.5% wurden aufgrund einer distalen Paraesthesie vorstellig. 75% zeigten eine Nervi cranialis-Symptomatik und 62.5% mussten uber einen langeren Zeitraum kunstlich beatmet werden. Die durchgefuhrten Untersuchungen und verabreichten Behandlungen waren unterschiedlich und deckten sich nicht immer mit den aktuellen Evidenz-basierten Richtlinien. In 50% der Falle wurde das atiologische Agens ausfindig gemacht. In der akuten Therapiephase wurde eine breites Spektrum von Komplikationen beobachtet und der stationare Aufenthalt verlangerte sich dadurch bei allen mit Ausnahme von einem Patienten. Nach der Verlegung in die Rehabilitationsabteilung kam es in einem Fall zu einer Komplikation und die statistische Auswertung der FIM-Scores bei Aufnahme und Entlassung ergab eine statistisch signifikante Outcome-Verbesserung (p=0.013). Es besteht derzeit kein Konsens uber die Behandlung von Patienten mit GBS in der Akutphase, obwohl vieles dafur spricht. Viele Patienten werden ohne Zugang zu Rehabilitationsdiensten entlassen. Unsere Ergebnisse lassen vermuten, dass die Rehabilitation einen messbaren und signifikanten Unterschied macht und fur alle Patienten mit GBS verfugbar sein sollte. Se realizo una busqueda en una base de datos para identificar a todos los pacientes con diagnostico confirmado de sindrome de Guillain-Barre, atendidos en un Centro de Rehabilitacion durante un periodo de cinco anos. Se efectuo un analisis retrospectivo de las notas tomadas por el hospital sobre el tratamiento agudo y la rehabilitacion, y se recabo informacion sobre los datos demograficos, el tratamiento y el resultado conseguido. El analisis incluyo el mismo numero de varones que de mujeres, que tenian un promedio de edad de 36 anos. El 75% presentaba una enfermedad prodromica y el 62.5%, parestesia distal. El 75% mostraba signos relacionados con los pares craneales y el 62.5% necesito respiracion asistida durante un tiempo prolongado. Las investigaciones realizadas y el tratamiento administrado a cada paciente fue distinto y no siempre coincidio con los datos actuales. En el 50% de los casos se identifico una causa. Las complicaciones durante el tratamiento agudo en el hospital fueron muy variadas, y la estancia hospitalaria se prolongo en todos los casos menos en uno. Un paciente sufrio complicaciones despues de haber sido trasladado a la unidad de rehabilitacion; el analisis estadistico de la puntuacion de la FIM efectuado en el momento del ingreso y del alta indico una mejora estadisticamente significativa de la evolucion del paciente (p=0.013). Actualmente no existe consenso respecto al tratamiento agudo de los pacientes con SGB pese a los numerosos datos disponibles. Muchos pacientes reciben el alta sin tener acceso a servicios de rehabilitacion. Nuestros resultados apuntan que la rehabilitacion supone una diferencia mensurable y significativa y deberia ofrecerse a todos los pacientes con SGB. Une recherche a ete effectuee dans la base de donnees afin d'identifier tous les patients avec diagnostic de syndrome de Guillain-Barre confirme ayant frequente un centre de reeducation sur une periode de cinq ans. Une analyse retrospective des notes de l'hopital pour malades aigus et du centre de reeducation hospitalier a ete realisee et des donnees demographiques, sur la prise en charge et sur l'aboutissement, ont ete recueillies. Il y avait un nombre egal d'hommes et de femmes, âges de 36 ans en moyenne. 75% avaient eu une maladie prodromique et 62.5% presentaient une paralysie des membres inferieurs. 75% manifestaient des symptomes au niveau des nerfs crâniens et 62.5% avaient eu besoin d'une ventilation assistee pendant une longue periode de temps. Les examens exploratoires realises et les traitements administres variaient et ne correspondaient pas toujours aux arguments actuels. Un agent etiologique avait ete identifie dans 50% des cas. Les complications notees par l'hopital pour patients aigus etaient tres diverses et le sejour hospitalier avait ete long dans tous les cas sauf un. Il y avait eu une complication apres le transfert au service de reeducation et l'analyse statistiques des scores FIM a l'admission et a la sortie a revele une amelioration statistiquement significative de l'aboutissement (p=0.013). Il n'y a actuellement pas de consensus sur la prise en charge des patients atteints du syndrome de Guillain-Barre dans les etablissements de soins aigus en depit d'un large faisceau d'arguments. De nombreux patients sortent sans etre passes dans un service de reeducation. Nos resultats suggerent que la reeducation fait une difference mesurable et significative et qu'elle devrait etre proposee a tous les patients atteints du syndrome de Guillain-Barre.
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