Sterblichkeit der Lungenembolie in der DACH-Region

2021 
BACKGROUND Pulmonary embolism (PE)-related mortality is decreasing worldwide. AIM Little is known about the burden imposed by pulmonary embolism for Germany, Austria and Switzerland (DACH countries). MATERIALS AND METHODS We aimed to assess pulmonary embolism-related mortality and time trends for the DACH countries based on data from the WHO Mortality Database. Deaths were considered pulmonary embolism-related if the International Classification of Disease-10 code for acute pulmonary embolism or any code for deep or superficial vein thrombosis was listed as the primary cause of death. RESULTS Between 2000 and 2015, age-standardized annual pulmonary embolism-related mortality rates decreased linearly from 15.6 to 7.8 deaths per 1000 population. In the 5‑year period between 2012 and 2016, an average of 9127 pulmonary embolism-related deaths occurred annually in the DACH countries with a population of 98,273,329. Interestingly, pulmonary embolism-related mortality rates were considerably higher among women aged 15-55 years compared to age-matched men. CONCLUSION The observed decreasing trends in pulmonary embolism-related mortality might reflect improved management of the disease including new treatment options as well as advances in imaging technologies. However, pulmonary embolism remains a substantial contributor to total mortality, especially among women aged 15-55 years. For this reason, campaigns to increase physician and public awareness are urgently required to further improve the management and treatment of this preventable thrombotic disorder, which still remains the leading preventable cause of death. Hintergrund Kurzlich veroffentliche Studien zeigen eine steigende Inzidenz fur die Lungenarterienembolie (LE) bei gleichzeitigem Ruckgangs der LE-assoziierten Mortalitat. Ziel der Studie Detaillierte Daten zur Mortalitat der LE in Deutschland, Osterreich und der Schweiz (DACH-Region) sind derzeit nicht vorhanden. Material und Methoden Datensatze wurden aus der Mortalitatsdatenbank der Weltgesundheitsorganisation (WHO) ausgewertet. Hierbei analysierten wir die Haufigkeit sowohl der akuten LE als auch der tiefen/oberflachlichen Venenthrombose als primarer Todesursache. Ergebnisse Demnach sank die jahrliche altersstandardisierte Mortalitat zwischen Januar 2000 und Dezember 2015 von 15,6 auf 7,8 Todesfalle pro 1000 Einwohner. Zwischen Januar 2012 und Dezember 2016 ereigneten sich in der DACH-Region (Bevolkerungsanzahl: 98.273.320 Menschen) durchschnittlich 9127 durch LE verursache Todesfalle pro Jahr. Interessanterweise ist LE–assoziierte Gesamtmortalitat bei Frauen zwischen dem 15. und 55. Lebensjahr deutlich hoher als bei gleichaltrigen Mannern. Schlussfolgerung Der Ruckgang der Mortalitat durch die Erkrankung LE seit dem Jahr 2000 ist vermutlich durch eine verbesserte Patientenversorgung mit Einfuhrung neuer Antikoagulanzien und durch den vermehrten Einsatz und diagnostischen Fortschritt bei den computertomographischen Untersuchungen erklart. Festzuhalten ist, dass die LE eine wichtige Todesursache vor allem im hoheren Alter darstellt. Auserdem ist der Anteil der Frauen im gebarfahigen Alter, die nach einer akuten LE sterben, mit 3,5 % hoch. Daher sind, trotz des medizinischen Fortschritts, weitere Anstrengungen fur eine Verbesserung der Pravention, Diagnostik und Therapie, aber insbesondere auch des Krankheitsbewusstseins notwendig.
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