Relationship of cranial ultrasonography, visual and auditory evoked responses with neurodevelopmental outcome.

2010 
SUMMARY Sixty-two preterm infants were followed up with flash visual evoked responses (VERs), brainstem auditory evoked responses (BAERs) and neurodevelopmental assessments for 18 months after term. Cranial ultrasonography showed that 18 infants developed intraventricular haemorrhage (IVH) during the newborn period and four of six infants with grade III or IV haemorrhage had absent VERs at term. The mean latency of the VER in the infants with IVH was significantly shorter than that of infants without IVH. There was no correlation between the degree of ventricular dilatation at term and the latency of the VER. Six months after term the four infants with previously absent VERs had normal responses, though there was still a significant difference between the latencies of infants with and without IVH. At 12 and 18 months of age these differences had disappeared. BAERs were not significantly different in the infants with and without IVH, and there was no difference in the VERs or BAERs of infants with neurodevelopmental delay and those developing normally. Neither flash VERs nor BAERs provide a good prognostic indicator of future neurodevelopmental disability or outcome. RESUME Anomalies a l'echographie cranienne, aux reponses evoquees visuelles et auditives et devenir neurodeveloppemental de prematures Soixante-deux nourrissons ont ete suivis a l'etude des reponses evoquees a un flash visuel (VERs), des reponses evoquees auditives du tronc cerebral (BAERs) et par une appreciation du developpement neurodeveloppemental, 18 mois apres le terme. L'echographie cranienne montraient que 18 nourrissons avaient presente une hemorragie intraventriculaire durant la periode neo-natale et quatre sur les six nourrissons avec hemorragie de grade III ou IV n'avaient pas de VERs a terme. La latence moyenne de la VER des nourrissons avec hemorragie intraventriculaire etait significativement plus breve que celle des nourrissons indemnes. Il n'y avait pas de correlation entre le degre de dilatation ventriculaire a terme et la latence de la VER. Six mois apres le terme, les quatres nourrissons initialement sans VER, avaient des reponses normales, bien qu'il persistait une difference de latence entre nourrissons avec ou sans hemorragies. A 12 et 18 mois, ces differences avaient disparues. Les BAERs n'etaient pas pas significativement differentes chez les nourrissons avec ou sans hemorragie intraventriculaire. Il n'y avait pas de difference dans les VERs ou les BAERs entre nourrissons avec retard neurodeveloppemental et normaux. Ni les VERs au flash, ni les BAERs ne sont de bons indicateurs pronostiques pour un devenir marque par une deficience neurodeveloppementale. ZUSAMMENFASSUNG Abnorme Ultraschallbefunde des Kopfes, visuell und akustisch evozierte Potentiale und entwicklungsneurologischer Outcome bei Frugeborenen Bei 62 Fruhgeborenen wurden uber einen Zeitraum von 18 Monaten nach dem Termin die visuell evozierten Reaktionen (VER) durch Lichtblitze, die akustisch evozierten Reaktionen im Hirnstamm (BAER) und die entwicklungsneurologischen Befunde kontrolliert. Die cranialen Ultraschalluntersuchungen zeigten, das 18 Kinder wahrend der Neugeborenenperiode intraventrikulare Blutungen entwickelten und vier von sechs Kindern mit Blutungen Grad III oder VI keine VERs am Termin hatten. Bei den Kindern mit intraventrikularer Blutung war die mittlere Latenz der VER signifikant kurzer als die der Kinder ohne Blutung. Es fand sich keine Korrelation zwischen dem Grad der Ventrikelerweiterung am Termin und der Latenz der VER. Sechs Monate nach dem Termin hatten die vier Kinder mit anfanglich fehlenden VERs normale Reaktionen, doch bestanden auch dann noch signifikante Unterschiede zwischen den Latenzen von Kindern mit und ohne Blutung. Mit 12 und 18 Monaten waren diese Unterschiede verschwunden. Die BAERs waren bei den Kindern mit und ohne Blutung nicht signifikant verschieden. Beim Vergleich der VERs und BAERs von Kindern mit neurologischer Entwicklungsverzogerung und normalen Kindern fand sich kein Unterschied. Weder VERs noch BAERs sind ein guter prognostischer Indikator fur den zu erwartenden entwicklungsneurologischen Outcome. RESUMEN Anomalias en la ultrasonografia craneal, potenciales evocados visuales y acusticos y curso neuroevolutivo en lactantes pretermino Sesenta y dos lactantes pretermino fueron seguidos determinando los potenciales evocados visuales (PEV), potenciales evocados auditivos del tronco cerebral y evaluacion neuroevolutiva hasta 18 meses despues del termino. La ultrasonografia intracraneal mostro que 18 ninos sufrieron hemorragias intraventricalares, durante el periodo de recien nacido y cuatro de seis con hemorragia del grado III o IV no tenian VER al termino. El promedio de latencia de PEV en los lactantes con hemorragia intraventricular era significativamente mas corto que en los ninos sin ella. No habia correlacion entre el grado de dilatacion ventricular al termino y la latencia del PEV. Seis meses despues del termino los cuatro ninos que antes no tenian PEV lo tenian ahora normal, aunque habia aun una diferencia significativa en las latencias entre los lactantes con y sin hemorragia. A los 12 y 18 meses estas diferencias habian desparecido. El PEAT no era significativamente diferente en los ninos con o sin hemorragia. Al compararlos no habia diferencia entre los PEV y PEAT entre ninos con retraso neuroevolutivo y los normales. Ni los PEV ni los PEAT proporcionaron un buen indicador pronostico del futuro del desarrollo neurologico o su alteracion.
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