Fluconazole prophylaxis in patients with head and neck tumours undergoing radiation and radiochemotherapy.

1998 
Summary. The aim of the present study was to investigate the incidence of Candida stomatitis and resulting interruptions in radiation and radiochemotherapy in 50 patients suffering from squamous cell carcinomas of the head and neck region receiving fluconazole (100 mg d-1) in comparison with a historical control group (n= 50) without specific prophylaxis. Twenty of the control patients (40%) demonstrated Candida stomatitis, with seven of them (14%) requiring interruptions in anticancer therapy. In contrast, none of the patients with fluconazole had evidence of Candida stomatitis (P= 0.0000051) and subsequent interruption of anti-cancer therapy (P= 0.0061). Laboratory monitoring for the presence of Candida species was performed in 30 patients before and after therapy with fluconazole. Candida albicans was identified less frequently after therapy when compared with the pretreatment status. However, C. glabrata and C. krusei were isolated in some of the patients, probably because of drug resistance of these subspecies. The results demonstrate the clinical usefulness of prophylactic fluconazole applications in patients suffering from head and neck tumours with the aim of reducing Candida stomatitis and the resulting interruptions in radiation and radiochemotherapy. Zusammenfassung. Zwei Patientenkollektive (jeweils n= 50) mit Bestrahlungen und Radio-Chemotherapie im oropharyngealen Bereich bei Plattenepithelkarzinomen der Kopf-Hals-Region mit und ohne prophylaktischer Fluconazolgabe von 100 mg die-1 wurden auf das Vorkommen von Mundsoor und daraus resultierenden Bestrahlungspausen ausgewertet. Beim Vergleich traten in dem Kollektiv ohne Fluconazolgabe bei 40% (n= 20) Mundsoor auf, der in 14% der Falle (n= 7) eine Bestrahlungspause erforderlich machte. Bei Patienten, die prophylaktisch Fluconazol erhielten, wurde klinisch kein Mundsoor diagnostiziert (P= 0.0000051), es traten keine soorbedingten Bestrahlungspausen auf (P= 0.0061). Bei 30 Patienten mit Fluconazolprophylaxe liegen kulturelle Untersuchungsbefunde auf Candida (Mundspulwasser und Stuhl) zu Beginn und zum Ende der Therapie vor. Unter Fluconazol wird Candida albicans am Ende der Radio- und Radio-Chemotherapie weniger haufig isoliert, auffallend sind vermehrte Isolierungen von C. glabrata und C. krusei. Unter Radiatio und Radio-Chemotherapie von Patienten mit Kopf-Hals-Tumouren sind aus unserer Sicht prophylaktische Fluconazolgaben (100 mg die-1) zur Vermeidung soorbedingter Bestrahlungspausen sinnvoll und effektiv.
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