Antiepileptic Drugs and Peripheral Nerve Function: A Multicenter Screening Investigation of 141 Patients with Chronic Treatment

1993 
Summary: One hundred forty-one adult patients treated for no less than 6 months with standard daily doses of the commonest antiepileptic drugs (AEDs) were recruited in five Italian centers and submitted to intensive clinical and electrophysiologic investigation to assess the effects of AEDs on peripheral nerves. Eighty percent of the patients were receiving monotherapy. Carbamazepine (CBZ) was the most common AED (51 cases), followed by phenytoin (PHT) (46), phenobarbital (PB) (42), and valproate (VPA) (25). Fifty-three percent of the patients had one or more symptoms of polyneuropathy (paresthesias being the most common complaint). The neurologic examination was abnormal in 32%. Electrophysiologic findings in two or more separate nerves were abnormal in 77 patients (54.6%); of these, 27 (19.1%) had abnormal neurologic findings and 21 (14.9%) also had symptoms of polyneuropathy. Sensory functions were most frequently impaired. Sural nerve biopsy was performed in 4 patients receiving monotherapy with CBZ, PHT, PB, and VPA. Except in patients receiving VPA (in whom no morphologic abnormalities were detected), mild predominantly axonal damage with secondary myelin changes was noted. A correlation was noted between polyneuropathy, age of the patient and, to a lesser extent, receipt of two or more AEDs. ReSUMe Cent-quarante et un patients adultes traites pendant au moins 6 mois avec des doses quotidiennes habituelles des medicaments antiepileptiques (MAE) courants ont ete recrutes dans 5 centres italiens et ont beneficie d'investigations cliniques et electrophysiologiques intensives afin d'evaluer l'effet des MAE sur les nerfs peripheriques. Quatre-vingt pour cent des cas etaient traites par monotherapie. La carbamezepine (CBZ) etait le medicament le plus prescit (51 cas), suivie par la phenytoine (PHT) (46 cas), le phenobarbital (PB) (42 cas), et le valproate (VPA) (25 cas). Cinquante-trois pour cent des patients presentaient un ou plusieurs symptomes de polyneuropathie, les paresthesies etant les plus frequemment signalees. L'exarnen neurologique etait anormal dans 32% des cas. Les constatations electrophysiologiques au niveau de 2 ou plus tronc nerveux etaient anormales dans 77 cas (54, 6%); 27 de ceux-ci (10, 1%) presentaient des anomalies a l'examen neurologique, et 21 (14, 9%) presentaient egalement des symptomes de polyneuropathie. Les fonctions sensitives etaient le plus souvent touchees. Une biopsie du nerf sural a ete realiste chez 4 patients traites en rnonotheraie par CBZ, PHT, PB, et VPA. A l'exception des patients sous VPA (chez lesquels aucune anomalie rnorphologique n'a ete mise en evidence), les lesions moderees, predominant au niveau des axones, avec des modifications secondaires de la myeline, ont ete constatees. Une correlation a ete constatee entre l'existcnce d'une polyneuropathie, l'âge du patient, et, a un moindre degre, I traitement par 2 MAE ou plus. ZUSAMMENFASSUNG 141 erwachsene Patienten, die mehr als einen Monat mit einer Standard-Dosis der ublichen Antiepileptika behandelt wurden, wurden in funf verschiedenen Zentren einer intensiven klinischen und elektrophysiologischen Untersuchung unterzogen. Die Nebenwirkungen der Antiepileptika auf die peripheren Nerven sollte untersucht werden. 80% der Patienten erhielten eine Monotherapie. Am haufigsten wurde Carbamazepin gegeben (51 Falle), gefolgt von Phenytoin (46), Phenobarbital (42) und Valproat (25). 53% der Patienten boten mehr als ein Symptom der Polyneuropathie (am haufigsten waren die Klagen uber Parasthesien). Auffallige neurologische Zeichen fanden sich in 32% der Falle. Bei 77 Patienten zeigte sich ein elektrophysiologisch pathologischer Befund an zwei oder mehreren untersuchten Nerven (54, 6%). Von ihnen hatten 27 auffallige neurologische Befunde und 21 Zeichen einer Polyneuropathie. Die sensorischen Funktionen waren am haufigsten herabgesetzt. Eine N.suralis-Biopsie wurde bei 4 Patienten unter Monotherapie rnit CBZ, PHT, PB und VPA durchgefuhrt. Es fanden sich hauptsachlich Axonchaden rnit sekundaren Myelinveranderungen-nur der Patient unter VPA zeigte keine morphologischen Auffalligkeiten. Das Auftreten der Polyneuropathie korrelierte am ehesten rnit dem Alter des Patienten und in geringerem Maβe mit der Einnahme von 2 oder mehreren Antiepileptika.
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